Frisparksmål och tilläggstid

Jag satt och såg en av alla de målkavalkader som visas på tv nu så här i slutet av vm när det slog mig - har det inte gjorts otroligt få frisparksmål i år? Alltså mål direkt på frispark. I de senaste stora turneringarna har vi vant oss att se massvis av snygga frisparksmål, men i det här vm:et är det väl bara Becks som har lyckats? Jag har tänkt så det knakat och jag kommer inte på något mer. Rätta mig gärna om jag har fel, men även om jag missat ett eller till och med två frisparksmål, så är det fortfarande anmärkningsvärt.

Så vad är det som har hänt? Har målvakterna blivit bättre? Eller skyttarna mindre precisionssäkra? WM skrev i inlägget
en regellista i början av maj bland annat detta:

"WM vill inte se Beckham, Riquelme eller Ronaldinho behöva slå ytterligare en perfekt slagen frispark rakt i en mur som har krympt avståndet till typ fem meter. Dessa frisparksartister har rätt att få det avstånd som domaren stegar upp. Ge domarna direktiv att visa för muren var den ska stå, låta frisparken slås, och sedan varna samtliga spelare som steppar fram för tidigt - låt dessutom frisparken slås om. WM lovar att det inte skulle krävas många sådana domslut innan detta mygel definitivt skulle upphöra."

Är det månne detta som har felat?

Well, well, är det någon som har en bra teori så kom gärna med den.

Och när vi ändå har halkat in på en liten domardiskussion i och med citatet ovan så känner jag för att få ur mig en åsikt: Är det enbart WM som har reagerat på vm-domarnas otroligt dåliga bedömningar av hur lång tilläggstiden ska vara i andra halvlek? I varenda tidning och varenda tv-kanal har det diskuterats domarinsatser till leda, men då har det alltid handlat om huruvida de viftar för mycket med kortleken, straffsituationer eller filmningar. Men ingen har ens, vad jag minns (nu var jag i och för sig i Tyskland i nästan två veckor och kan ha missat en del diskussioner), tagit upp ämnet. Varför? Har det inte varit alldeles uppenbart att domarna, som WM överlag annars tycker har skött sig utmärkt, har belönat filmningar och maskningar genom att inte lägga till den tid de borde? Allra tydligast var det väl i Sveriges match mot T&T, men det har synts i många matcher och ofta har man fått intrycket att tre minuter är någon slags standardtid som domarna lägger till när de glömt bort att stoppa klockan emellanåt. Det här är otroligt lätt att kontrollera för de statistiker som tar fram statistik på allt mellan himmel och jord och något som borde undersökas. Det ska läggas till 30 sekunder för ett byte. Vidare ska tid läggas till för straff, skador och spelförstörelse. Busenkelt egentligen, och brister på det här området bland domarna borde bestraffas.

Bronsmatchen var riktigt bra. Turneringen har verkligen blivit bättre mot slutet!

Kommentarer
Postat av: Mannen från Kivik

Srna drog in en mot Australien.

Annars håller jag verkligen med dig, mitt förslag är att ändra avståndet till 10 meter för att få fler frisparksmål. Har hört att domarna i Brasilien har en sprayflaska med spray som försvinner efter ett tar som man sprutar ut framför muren för att undvika eventuella försök till att reducera antalet meter.

2006-07-09 @ 00:11:15
Postat av: dexy

Robin van Persie drog in en mot Elfenbenskusten också vill jag minnas.

2006-07-09 @ 00:30:59
Postat av: Niclas Ivarsson

Varning på den som står längst fram om muren går tidigt är nuvarande regeltolkningen. Skulle räcka om man beivrade efter det för att få effekt!

2006-07-09 @ 11:00:41
Postat av: Limpan af Lidingö

Min teori är att frisparksskyttar lider av matcher med kort domare (som ju kommer kortare sträcka på 9 steg). Iaf i tysk TV brukar det dyka upp en cirkel med 9 meters omkrets kring bollen, så att man ser tydligt var motståndare får stå och inte. Flera domare har tydligt hamnat nån meter för kort och de frisparkarna brukar sällan bli farliga, även om muren lydigt står kvar.

Lösningsförslag: Domare måste ha en viss steglängd för att vara godkända på toppnivå.

Sen ska man väl komma ihåg att syftet med frisparkar inte är att det ska bli så många mål som möjligt, utan att någorlunda kompensera för en oförätt på (i detta fall) det anfallande laget.

Och det där med tiden har väl kanske försvunnit ur diskussionen för att det inte är en särdeles matchavgörande fråga. Ville man ha exakt tid skulle man ju kunna göra som i hockeyn - ha en klocka som bara går när spelet är igång (och därmed förmodligen kortare halvlekar). Förmodligen enklare än att hålla reda på vad som ska ta hur lång tid.

Frågan är om detta gör någon gladare...kanske domaren som slipper krångla så mycket med klockan.

2006-07-09 @ 13:47:00
Postat av: Goleo

Domarna borde alltid tänka "hellre för långt än för kort". Som det är nu så tar de flesta domarna inte frisparkarna på allvar utan traskar ett par steg, pekar och sen går dom där ifrån. När sedan muren går fram fem meter protesterar domaren, låter dom flytta sig en meter bak och så tror han att allt är OK.

Det som är så obegripligt är ju att det finns SÅ mycket som kan göras, väldigt enkla saker, för att förhindra detta. Sprayflaska, använd samma cirkel som syns i TV (det måste gå) osv. men ingen gör något. Det jag minns från VM i frisparksväg blir tyvärr inte Srna, Beckham eller van Persies mål utan alla de bollar Becks, Ronnie mfl. slog rakt in i muren fem meter framför.

När det gäller tilläggstiden så tror iaf jag att det handlar om samma sak som frisparkarna, dvs. ren jäkla slöhet från domarna. "3 minuter är standard- ingen anledning att lägga till mer" tänker domarna och Ivanov som lade till 6min i Portugal-Holland är väl den som kommit närmast en korrekt tilläggstid. Precis som WM nämner så kan Sverige-Trinidad användas som skräckexempel. Sex byten, en utvisning, sjutton filmningar och båren inne fem gånger. Tilläggstid: 3min. På varje match finns det fem domare på plats, man tycker ju att någon av dessa borde kunna ha det enkla uppdraget att starta och stoppa klockan.

Postat av: Limpan af Lidingö

Samma ring som på TV - det är ju en lysande idé! Visst borde detta gå att ordna med modern ljusteknik (typ som laserpointers).

Vad gäller offside borde detta också gå att avgöra i realtid med modern teknik. Visst är det härligt att allt inte är exakt och elektroniskt i fotboll, men jag ser inte charmen i att så många fina passningar blir felaktigt bortdömda för offside.

En helt annan sak - jag har kommit över en hemlig video från Italiens träning inför finalen: http://www.clipfish.de/player.php?videoid=Nzk4fDE%3D

2006-07-09 @ 14:51:56
Postat av: WM

otroligt rolig video!

2006-07-09 @ 16:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback