En lång dags färd mot final

Jag har aldrig gillat Holland. Jag tror inte att det finns några rationella grunder bakom, förutom att alla holländare, även de invandrade, är obotliga rasister. Jag tror snarare att min aversion grundas i att det hela tiden ska spelas en s k attraktiv fotboll. Attraktiv fotboll är till för att fotbollsokunniga men köpstarka män i övre medelåldern ska investera i en skybox i den nya fina arenan. Med attraktiv fotboll vinner man inga vm, inga Eredivisie eller något annat heller för den delen.

Efter em senast förstärktes min aversion, av förklarliga grunder, till ett smärre hat. Jag kokar när jag ser Ruud van Nistelrooij, symbolen för allt det onda. När han bråkade med Isaksson fylldes jag av faderskänslor för den unge pågen som hade svårt att försvara sig mot den hästlike Pim Fortuyn-nassen.

Argentina, å andra sidan, har jag alltid tyckt om. Vaddå, tänker ni – spelar inte Argentina attraktiv fotboll så gör väl inga det!!?? Hur går det här ihop? Va? Va? Svara då!

För det första behöver det inte gå ihop. Det är mycket som inte går ihop här i världen. För det andra så finns det en viss skillnad mellan den marknadskraftsstyrda holländska offensiven och den argentinska, som beror på att argentinarna helt enkelt är så bra att de alltid har bollen. Nä, Argentina, prudentlige Brasiliens farlige, långhårige, moppeåkande och tjuvrökande lillebror har alltid en plats i halva WM-redaktionens hjärta.

Men jisses, vad jag höll på Holland igår. Som det ser ut nu, där jag förutsätter att vm:s bästa lag Argentina piskar sombreron av åttondelarnas näst sämsta lag kommer Sverige att få en golgatavandring mot finalen. Först Tyskland – förvisso överskattat, men ändå hemmanation med nio poäng och + 6 i målskillnad. Sen Argentina – vm:s mest kompletta, bredaste och mest välbalanserade lag. Sen den bästa nationen av Italien, Tjeckien, Ghana, Brasilien, Kroatien, Japan, Australien, Schweiz, Sydkorea, Frankrike, Ukraina eller Tunisien. Huga! Tänk om vi hade vunnit gruppen istället. Då hade vi fått Ecuador och sen Portugal/Holland. Nåväl. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen.

Kommentarer
Postat av: Babak

Hollandare ar fina manniskor. Van Nistelroy ar en skurk. Argentina laget aven i mitt hjarta.

2006-06-22 @ 10:01:02
Postat av: J Bråttom

Holländare är ett speciellt folkslag som får inställningen IFRÅGASÄTT ALLT med sej i modersmjölken. Jag kan förstå om det känns lite obehagligt för en svensk som är van vid att tiga still och inte förhäva sej men att de alla skulle vara rasister är ett jävla idiotuttalande, rätt och slätt.

Ruud däremot, han är ett asshole.

2006-06-22 @ 10:12:58
Postat av: WM

WM tar tillbaka sitt tidigare uttalande, och hävdar motsatsen. Att generalisera över ett helt folk, som WM gjorde när de hävdade att alla holländare är rasister, är ju i sig själva definitionen på rasism. WM vill ogärna vara rasistiska, ens mot rasister, och fördömer härmed sig själva.

WM:s officiella ställning är numera att man omöjligt kan eller bör generalisera över ett helt folkslag. Alla holländare är INTE rasister (det var ju trots allt bara 17 % som röstade på Pims parti, även om han senare blev framröstad som "Alla tiders holländare"). Faktum är att inget folkslag, förutom danskarna, är homogent rasistiska.

Postat av: Pontus

Håller helt klart med. Kaxiga typer som har fräckheten att vinna över Sverige på straffar

2006-06-22 @ 18:50:37
Postat av: Babak

Min mening var inte att fördöma politiskt inkorrekt humor. Fortsätt med det WM! Däremot ville jag bara ta holländare i försvar då jag för närvarande är bosatt i detta land. Men då jag jobbar för FN kommar jag inte i kontakt med några holländare... säger ni att 17 % röstade för Pim Fortyns parti, och att han som grädde på moset blev framröstad som "Alla tiders holländare" så är ju saken klar: holländare är rasister! Det kan förkara alla sneda blickar man får på krogen här när man tittar på Hollands matcher i ett hav av orange människor ;-)

2006-06-22 @ 20:06:33
Postat av: Evert

Holland är ett väldigt fint land med många trevliga mäniskor! Nej, vi är inga rasister!
Forza Feyenoord

2006-07-06 @ 16:40:54
Postat av: Evert

Wat een gezeik allemaal over het Nederlandse elftal. Hebben jullie niks beters te doen.
Bijvoorbeeld lagerbäck ontslaan en een nieuwe coach te zoeken. Marco van Basten

2006-07-06 @ 17:02:34
Postat av: WM

Nee, wij hebben niet beters te doen. Het is vermaak, aan de Hollender te bespotten.

2006-07-07 @ 08:23:05
URL: http://wm.blogg.se
Postat av: André van Duin

Pizza

2006-07-07 @ 14:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback