Time!

Klockan 19:00 i lördags beslutade sig en enig WM-redaktion för att lägga ner verksamheten. Ingen av oss kände för att trampa ner oss ännu längre i vm-kvicksanden, utan istället lämna det förbannade mästerskapet bakom oss och ägna oss åt att läppja beaujolais i Slottsskogen medan vi bättrar på brännan och tränar överstegsfinter till em i Alperna. En matchrapport bara, sen skulle vi lämna in.

Igår, söndag, på eftermiddagen, när jag fick frågan efter Sven-Quisling Erikssons tursamma viktoria över ett uselt Ecuador om vm:s framtid, överraskade jag mig själv genom att svara lucicskt: ”Vi får se. Jag måste smälta det här bara. Jag kan inte utesluta att det blir en fortsättning. Det är ännu för tidigt att uttala sig. Besvikelsen måste lägga sig först.” Och så vidare.

Senare igår, efter den magnifika föreställningen Portugal-Holland – en episk kamp mellan gott och ont, där många män gick hädan för Ivanovs blodröda kort och för den svarta riddaren Boularouz hänsynslösa räder –insåg jag det. Vm är inte över. Tvärtom – så länge Sverige är med är det mest ett ångestfyllt stålbad. Nu kan man börja kolla på matcherna med njutning igen.

Så idag övertygades jag. Det var faktiskt tack vare Joseph S. Blatter. Hans uttalande om att Ivanovs domarinsats var svag igår fick mig att skratta och gråta på samma gång och jag behövde givetvis skriva ett terapeutiskt inlägg för att avreagera mig. Efter ett godkännande från WM:s andra hälft var WM:s time out således till ända! Så:

Domarinsatserna har, med ett litet, litet fåtal av undantag varit riktigt bra denna turnering. Den bästa insatsen av alla (kanske den bästa jag någonsin sett) var Ivanovs kortkavalkad igår. Det var fantastiskt att se att han vågade hålla sig efter boken, och efter den nivå han bestämt sig för från början, trots att de övertända spelarna urartade. Och trots att han skulle framstå som en överkänslig dagisfröken. Och trots att han visste att okunniga tittare, som fotbollens mäktigaste man – Joseph S. Blatter – skulle tycka att han var en clown och att han därför brände sina rättmätiga chanser att få döma finalen. Trots det vågade han hålla sin linje, inte vika en tum. Inte ett enda av de 16 gula kort som delades ut (av vilka fyra blev röda) var felaktigt, eller ens tveksamt. Fantastiskt!

Valentin Ivanov borde döma så många matcher han orkar, och då särskilt finalen!

Kommentarer
Postat av: Limpan af Lidingö

Nu höll jag på att bli besviken när jag läste första stycket i detta inlägg! Som tur är var slutet gott allting gott - klart ni inte ska lägga ner nu när VM blir mer och mer spännande (för de lag som är kvar alltså :-)). Ser fram emot fler briljanta analyser, kommentarer och krönikor minst ett par veckor till. Annars avslutar jag min prenumeration på denna blog omedelbums och ni förlorar en trogen kund. Just så.

Och sen börjar em-kvalet och med en lätt modifikation av blog-namnet är ni efter ett välförtjänt sommarlov igång med full kraft igen. Eller hur?

Angående domarinsatsen kan jag bara hålla med...tjejens brorsa ylade i morse om vilken elak fan som skulle vifta med kortet hela tiden, men man kan ju bara tänka sig hur det hade sett ut om han låtit de där två lagen fortsätta spela rugby obestraffat. Dessutom kan jag inte minnas att jag såg en enda felaktig varning av de som delades ut (nu kan jag ha missat nån under ett vattenklosettbesök el.dyl.).

2006-06-26 @ 14:41:03
Postat av: Dennis

van Bronckhorst andra varning var ett gränsfall, tycker jag. Likaså Belahrouz, fast på gränsen till rött. De andra var inga problem, saken är väl att ibland kommer de undan i liknande situationer när de spelar med klubblagen. Att Deco skakade på huvudet över sitt andra kort beror väl på att han gjort samma sak i Spanien utan att han fått någon varning för spelförstörelse.

Postat av: Quizmaster PM

Kan bara hålla med om Ivanovs domarinsats. En av de bästa man sett! Jag har hört många runtomkring mig som kritiserat honom (på ett mycket bättre sätt en Blatter) men han var helt korrekt. Det var spelarna som gång på gång gick över gränsen. Om Blatter syftade på att Ivanov inte gjorde något för att ta ner spelarna på jorden, t ex att ge Belahrouz rött direkt kanske han ligger lite rätt ute men tyvärr tror jag inte det var det han menade. Jag tror Blatter tyckte att Ivanov inte kunde hålla ordning på dagisungarna - men det är inte hans uppgift. Dagisungarna är så pass gamla att de vet reglerna och då får de skylla sig själv.
Dagens domarinsats (ITA-AUS)finns inte ens på samma karta som Ivanovs. Nog för Lucas Neill måste höra till en av världens mest vårdslösa fotbollsspelare men straff där? Detta efter en rad märkliga avblåsningar så fort en spelare nuddade gräset med något annat än skosulorna.
Nej, Ivanov till final!

2006-06-26 @ 19:36:19
Postat av: Anonym

ivanov höll måttet med råge. Matchen var också en underbar tillställning. Jävlar i det jävlar anamma. Lite synd att det inte blev förlängning, för den matchen hade kunnat hålla på i en tuimme till, minst. Och van Persie förtjänade ett mål. Men så går det när världens bästa fox in the box inte får vara med.
Dock, roligt att portugal är i kvartsfinal och
jämför den matchen med kvällens Ukraina-Schweiz. Snälla rara... seedningen i lottningen är fortfarande ett gissel.

2006-06-27 @ 00:09:09
Postat av: Goleo

Ivanov satte sin tydliga gräns efter en minut och höll sedan en helt strålande jämn nivå. Att Portugal överklagar Decos utvisning är en skam men förhoppningsvis det närmaste Portugal kommer att skämma ut sig i detta mästerskap.

Dock tycker jag att domarstandarden i VM, precis som de senaste åren, har varit så hårresande dålig att jag inte vetat vart jag ska ta vägen. "Alla får vara med"-principen som FIFA kör med förstör VM som blivit en turnering för dom bästa spelarna och dom sämsta domarna. Att som t.ex. USA och Australien helt bli bortdömda och hemskickade ska inte få förekomma!

2006-06-27 @ 11:38:31
URL: http://vm06.blogg.se
Postat av: BadaBing

Nu siktar vi mot 2010! Här kommer lite motivation: http://www.ingessontillvm2010.nu/

2006-06-27 @ 13:39:51
Postat av: Niclas Ivarsson

Ivanov for President, eller annan typ av statschef som passar i det de kallar för statsskick i Ryssland nuförtiden. Österut är de, vad jag förstått, inte direkt bortskämda med sånt som jämn domarnivå och rättvisa.

Den utomordentliga löjligheten i att ett land ska skicka en och endast en domare hoppas jag verkligen har ordnat till sig till Sydafrika 2010. Nån jävla måtta får det vara.

(Se även: Domarurval, dam-VM. Inte ens damspelarna ville ha damdomare...)

2006-06-27 @ 16:58:14
Postat av: Ingo Söderlund

Ge inte upp en väldigt bra blogg.

Ta sikte på EM och fortsätt ert goda arbete.

Det har betytt mycket för mig och jag försöker själv sprida sidan ill andra.

Det är jag nog inte ensam om.

Fortsätt!!!!!

ingo.s

2006-06-27 @ 20:04:24
URL: http://fotboll-ingo.blogspot.com/
Postat av: Betonit

Den ryske domaren Valentin Ivanov var en stor katastrof i matchen Portugal-Holland. En domare ska inte bli huvudperson i en match. Det var precis det han blev. Har aldrig varit med om maken tidigare. 4 röda kort och 8 gula kort. Han borde stängas av för all framtid.

Allmänt tycker jag domarinsatserna varit under all kritik. Visst ska de döma efter regelboken. Men inte avgöra matcher med tveksamma straffar i slutminuten. Italien matchen är bästa exemplet. Det var ingen straff och därmed basta.

2006-06-28 @ 17:11:01
URL: http://sportsugen.blogspot.com/
Postat av: Niclas Ivarsson

Om man INTE utdömer en solklar straff i slutminuten av en 0-0-match - har man som domare inte avgjort den matchen lika mycket då? Domare ska sköta sitt jobb och skipa rättvisa oavsett match, matchminut och Sepp Blatter.

Däremot var Italiens straff, precis som sägs, en katastrof. Han letar upp en Australiensare och lägger sig över honom.

2006-06-29 @ 00:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback