Otroligt pinsamt...

Det har varit ett nöje att arbeta med den här bloggen varje dag seda starten, men idag är det en plåga...

Någon sa att vårt midsommarfirande är en gammal germansk tradition, men att det nu för tiden nästan enbart firas i Sverige utav de germanska länderna. Det var något som de båda landslag som idag ställdes mot varandra i München verkade ha tagit fasta på. Jag – som lite rund under fötterna lullade i säng framåt småtimmarna i natt – var sliten och slö, men hade nog varit kvickare i både tanken och fötterna än många av de blågula. Ja, vårt lag, anförda av kapten Mellberg, spelade som om Broström bjudit på en rejäl midsommarskiva igår, och det var det sämsta svenska landslag jag sett på mycket, mycket, mycket länge. Ja, jag skämdes för att ha trott på ett landslag som inte förmådde prestera bättre.

Precis som vanligt slutar vm i en besvikelse – vilket det i och för sig alltid gör för nästan alla lag. Det enda positiva i det hela är att det kanske är bättre att åka ut på det här sättet än på ett ribb- eller stolpskott. Nu finns inga bilder som kan bita sig fast som för att påminna mig om hur nära det var – för den här gången var vi ärligt talat chanslösa.

Och att – som kommentatorerna började antyda – beskylla domaren för vad som hände är bara patetiskt. För det första stod det redan 2-0 när Lucic blev utvisad och för det andra var det två varningar som ingen hade protesterat mot ifall det inte hade varit så att Teddy vid det andra tillfället redan hade en.

Det här var årets lågvattenmärke, och ja, jag är lite bitter…

---

Andreas Isaksson – WM WM WM WM WM
Världsklass! Lagerbäck sa något efter matchen om att tyskarna inte hade många chanser. Inget kunde vara mer fel. Isaksson tokräddade nere vid stolproten flera gånger och hade det inte varit för honom hade siffrorna varit betydligt större. Han räddade dessutom förstaläget vid första målet. Var chanslös på andraläget liksom på andra målet.

---

Niclas Alexandersson – WM WM
Den i backlinjen som kanske gjorde minst bort sig. Hade absolut ingenting offensivt.

Olof Mellberg – WM
Såg ni, som Magnus Hedman visade i paus, hur Mellberg helt stannade upp vid första målet och inte brydde sig om att springa tillbaka? Hade han gjort det så hade målet aldrig kommit till, och ett sådant beteende är helt oacceptabelt av en svensk lagkapten. Dessutom gick han bort sig totalt i press- och understödsspelet vid båda målen. På första stötte han alldeles för tidigt och på andra inte alls. Det försvar som började se så bra ut igen föll ihop totalt, och jag har aldrig sett Mellberg sämre.

Teddy Lucic – WM
Var också slö, men inte den starkast bidragande orsaken till något av målen. Att däremot dra på sig den andra varningen var mycket oförståndigt, och eftersom Teddy inte var siste man borde han släppt.

Erik Edman – WM WM
Lyckades inte offensivt idag heller… Spelade upp sig lite defensivt i andra halvlek, men en kon hade försvarat bättre vid tyskarnas första mål.

---

Tobias Linderoth – WM
Förmodligen Tobias Linderoths sämsta match i landslaget. Som WM påpekade inför matchen var en av de viktigaste sakerna att ligga tätt på framförallt Ballack i den farliga ytan framför backlinjen – Linderothytan. Ändå fick tyskarna gång på gång bollen i den ytan, bland annat vid första målet som Tobbe borde kunna ha avstyrt i ett tidigt skede om han varit på rätt plats. Såg otroligt seg och tung ut och borde kanske ha bytts ut istället för Zlatan, då man var tvungen att toksatsa framåt.

---

Mattias Jonson – WM WM
Var bra framme på ett inlägg i slutet av första halvlek och fick sånär in bollen. I övrigt osynlig. Fick blackout vid varningen.

Kim Källström – WM WM
Får underkänt, men kan knappast ges en etta efter bara 35 minuters speltid.

Fredrik Ljungberg – WM WM WM
Den enda av Sveriges ordinarie utespelare som visade vilja, utmanade och skapade något. Men tyvärr är det svårt att vinna matcher på egen hand. En Fredrik Ljungberg som vill så mycket skulle växa i lagkaptensrollen och borde tilldelas den – särskilt efter Mellbergs ovilja att kämpa idag.

---

Zlatan Ibrahimoviic – WM WM
Hade ett fint avslut ur ingen vinkel alls och spelade dessutom fram Larsson när denne fick straff. Detta räcker dock inte och Zlatan är en av våra stora besvikelser i vm.

Henrik Larsson – WM
En annan av våra stora besvikelser i turneringen. Henrik lyckades träffa mål en enda gång idag – och det var inte på straffen.

---

Petter Hansson – WM WM WM WM
Petter kom in och kämpade hårt. Han visade fin vilja och serverade forwards fina bollar. Som Petter spelade idag var det synd att vi inte fick se mer av honom i vm.

Christian Wilhelmsson – WM
Otroligt osynlig. Jag såg honom knappt.

---

Marcus Allbäck spelade för kort tid för att betygsättas.

Kommentarer
Postat av: Limpan af Lidingö

Jag sa till mina tyska kompisar att visst tror jag att de vinner, men det kommer bli knappt och hårt. Jag trodde väl så för att även om landslaget inte visat mycket till toppform under gruppspelet kan jag inte minnas när jag sett ett svenskt landslag bli utspelat i ett slutspel. Iofs var man väl rätt chanslösa mot Brasilien i semin 94 men försvarsspelet funkade ju iaf om jag minns rätt.

Uppenbarligen hade jag fel men det beror inte främst på att tyskarna gjorde en rasande inledning och att svenskarna var lite sega i starten - så har det ofta sett ut på sistone i dessa båda lag - utan på att Sverige liksom aldrig kom in i matchen. Man skulle kunna tro att Lasses paustal gick i stil med "det här är kört ändå grabbar så vi försöker lappa till i försvaret nu åtminstone så vi slipper få en rejäl utskopning...och så slipper jag förhoppningsvis avgå - ok?" Tyskarna verkar också ha varit einverstanden, förutom Ballack som minsann skulle visa att det inte bara är polacker som kan näta i hans landlag.

Egentligen är det inte bara kämpaviljan utan också fantasin jag saknar. Ut med Källström och in med Hansson så ska vi se att det tyska försvaret rasar. Japp. Ingen säger att det är lätt att vända det läget Sverige hade igår, chansen är väl kanske mellan 1-5%...såvida man inte försöker, får då är den 0%. Vilket visade sig.

2006-06-25 @ 10:20:51
Postat av: Limpan af Lidingö

Nu blev det fel med negationerna, som den uppmärksamme kommentarläsaren redan uppmärksammat. "FÖRUTOM om man inte försöker" ska det såklart stå, så spara på messerschmidt-kommentarerna.

Mitt hopp står nu till Argentina. Före matchen tyckte jag det var synd att behöva köra ut värdnationen och döda stämningen om det skulle bli så, men de känslorna är av någon anledning som bortblåsta. Svisssh! Ut med de kaxiga tyskarna bara, må de sätta knackwursten i halsen och få stopp i ölkranen. (Min nya inställning kan möjligtvis ha något att göra med andelen tyskar där jag såg matchen igår. Andelen kaxiga, tv-skymmande, ölkastande, flintskalliga, rökande stor-tyskar.)

2006-06-25 @ 10:33:48
Postat av: RS

Vi gick genom centrum efter matchen med vår tyska matchtröja på och flera vi mötte hade gula matchtröjor och slokade med sina huvuden och såg ledsna ut. Men en och annan tittade faktiskt upp och helt sportsligt sade de: Grattis. Ni hade det bättre laget.
Nu börjar VM på riktigt och snacka om att vi är nervösa inför kvartsfinalen mot Argentina.

Postat av: Gustav

Genomgående sämst i Sverige är Olof Mellberg. Lat, långsam, dålig och oengagerad. Jag håller med redaktionen; för mig är Ljungberg given lagkapten. Vårt försvar, som tidigare varit vårt adelsmärke, var otroligt dåligt. Kändes som om jag hade kunnat hoppa in och göra en bättre insats (min främsta merit är i dagsläget spel i division V).

Inte heller anfallet håller. Tre mål på fyra matcher (där dessutom T&T står för motståndet i en av matcherna) suger steinhart.

Avgå alla.

2006-06-25 @ 16:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback