Fußballfieber

En söndagskväll på en kullerstensbeprydd restauranggata i en tysk  kvartsmiljonstad nära holländska och belgiska gränsen, där WM:s tysklandskorrespondent har hyst in sig på vinden hos några vänner.  Hela posset har precis sett Portugal vinna mot Angola och är, glada i hågen, på väg för att ta sig en öl på en utav de gemytliga pubar som ligger inklämda längs med gatan.  Gänget är extra uppsluppet eftersom de precis har lagt vantarna på en fotboll.

På väg in fås ett infall. Två korgstolar plockas från uteserveringen och placeras som två stolpar utanför puben. Det slås en straff. Olé! Och innan någon ens hinner säga "ein Bier, bitte" så har hela gänget vänt i dörren, ytterligare ett mål har gjorts upp och en match är i full gång. Två mot två. Alla stolt klädda i den gulblå tröjan, mitt emellan två restauranger bland förvånade människor.

Några förbipasserande tyskar frågar om de får vara med. Några restaurangäster kommer ut. Uteserveringen krymps och spelblanen breddas. Sverige mot världen. Sverige står upp bra. Kyparen som precis sagt till gänget att de bara får spela fem minuter till kan inte hålla sig, struntar i jobbet och hoppar in i Sverigelaget, eftersom personalens tröjor är gula.

Fler och fler ansluter. Spanjoren spelar tekniskt , tysken lite hårt, killen från Mexiko spelar barfota och får då och då plocka ut glasbitar från fötterna och svenskarna försöker spela korta bollar genom mittfältet.  Bollen åker då och då ut i gatan och bilar får tvärnita.

Om det inte hade varit för att Ronaldinho, Henry och Messi inte var med den där kvällen på kullerstensgatan, så hade scenen passat i vilken fotbollsskotillverkares reklamfilm som helst. Den kvällen spelades fotboll som fotboll ska spelas, och för några timmar så var det fotbollens språk som förenade människor från ett antal kontinenter, precis som FIFA och Beckenbauer vill. Den där söndagskvällen kommer förmodligen att leva kvar som ett av de starkaste minnena från vm hos några glada amatörer.

Tyskland har drabbats av Fußballfieber. Play beautiful. Joga bonito!

Kommentarer
Postat av: Babak

Vackert!

2006-06-14 @ 11:50:50
Postat av: Limpan af Lidingö

Kan vi inte ses i Berlin och göra om det? :-)

2006-06-14 @ 13:14:45
Postat av: WM

Visst kan vi ses i Berlin och göra om det. Blir det svensk seger imorgon så kommer det att firas natten lång, var så säker!

Postat av: Lisa

Det var ta mig tusan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades. Skaru ha ett fikon?

2006-06-14 @ 23:22:45
Postat av: Lisa

Det var ta mig tusan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades. Skaru ha ett fikon?

2006-06-14 @ 23:24:38
URL: http://onekligen.se
Postat av: Lisa

Det var ta mig tusan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades. Skaru ha ett fikon?

2006-06-14 @ 23:25:21
URL: http://www.onekligen.se
Postat av: Lisa

Det var ta mig tusan det finaste jag hört sedan jag konfirmerades. Skaru ha ett fikon?

2006-06-14 @ 23:25:41
URL: http://www.onekligen.se
Postat av: Lisa

Och det var ta mig tusan också den segaste publiceringen av en kommentar jag någonsin varit med om. Ursäkta trakasseringen. Blev otålig. Ska inte upprepas.

2006-06-14 @ 23:31:54
URL: http://www.onekligen.se
Postat av: WM

Mmm, fikon!

2006-06-15 @ 09:51:02
URL: http://wm.blogg.se
Postat av: Pat the Brat

Läste detta inlägg för ett par dagar sedan och var tvungen att gå in och läsa det igen. Denna text är vackrare än något Vennerström någonsin kan förmedla. Danke

2006-06-18 @ 21:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback