Drakarnas vm.

Det är i sanning de stora drakarnas vm. Det finns sju nationer som har vunnit vm. Av dem finns sex bland de åtta som ska spela kvartsfinal (om man nu tillgodoräknar nuvarande Tyskland gamla BRD:s vinster). Det sista mästarlaget, eller det första kanske man ska säga, Uruguay är knappast att beskrivas som en stor drake längre.

Av de sista två lagen har varken Portugal, som har etablerat sig i världtoppen, och i all rättvisa borde vunnit hemma-em 2004, eller Ukraina, som har haft en galet lätt lottning, överraskat någon med sin framgång.

De stora lag som har förpassats hemåt har egentligen alla åkt ut mot uppenbart bättre motstånd. Holland hade en hård dust mot Portugal, precis som Spanien hade mot Frankrike. Högrankade Mexiko och USA är oerhört överskattade. Tjeckien likaså, och när de blev av med anfallare efter anfallare blev det inte så mycket kvar av de gamla europamästarna.

Av någon anledning är det mycket mindre vanligt med överraskningar när vm spelas i Europa. Det känns som att såväl spelare som fans tycker att det blir mer ”äkta” när det spelas här hemma. De stora spelarna och de stora lagen verkar vilja vinna ännu mer, kanske för att få visa upp sig för hemmapubliken. Särskilt gäller detta europeiska lag. Någon annan förklaring kan jag inte se. Om man tittar på historien ser man t ex att ett icke-europeiskt lag endast har vunnit en gång i Europa (Vilka då? När då?).

I vm i Sydkorea/Japan 2002 bara bubblade det av sensationer och bronsmatchen spelades, som bekant, mellan blåbärsnationerna Sydkorea och Turkiet. 1994 likaså (blåbären Sverige och Bulgarien gick till semi, om någon nu inte visste det).

Om man kollar på Europa-vm under modern tid kan man konstatera att i Italien 1990 möttes idel ädel världsmästaradel i semifinalerna (Västtyskland-England och Argentina-Italien). I Frankrike 1998 var kvartsfinalerna till 5/8 gamla världsmästare och de tre övriga platserna bestod av de tre formstarka europeiska lagen Danmark, Holland och Kroatien.

Nu är det återigen ett getingbo av stornationer. För fyra år sedan kändes det uppenbart så här långt in i turneringen att Brasilien skulle springa hem guldet. Mest i brist på konkurrens. Nu känns det som att sju av åtta lag (jag räknar bort Ukraina – ”Ukraine is weak”, som Cosmo Kramer säger) kan vinna. Rättvist, dessutom. Nåja, den som lever får se. WM är, som vanligt, helt clueless.

Kommentarer
Postat av: German

Vill inte vara besserwisser här, men Frankrike hade inte vunnit VM 1998. Det var alltså fyra gamla världsmästarnationer bland de åtta kvartsfinalisterna. Det var liksom en av sensationerna med den turneringen: att en "ny" nation (Frankrike, om det behöver nämnas) vann VM för första gången på länge.

2006-06-28 @ 16:05:30
Postat av: Sade

Efter alla rykten om att Frankrike inte vann egentligen 1998 så tror jag inte att dom håller. Portugal saknar Deco, England är inte bra (i mina ögon), trots bästa laget på länge och Italien filmar bara till sig sina frisparkar och staffar, det håller inte. Tror därför utan tvekan att Tyskland och Brasilien står i final utan större konkurenns. Glömde dock Argentina nu som jag inte vågar att uttala mig om. Lite betydelselösa åsikter från mig. Tack!

2006-06-28 @ 19:05:20
Postat av: Gustav

Personligen tycker jag att Australien överraskade positivt, precis som jag hade flaggat för innan VM (Gustav säger: "Se upp för Australien pojkar! Sanna mina ord!"). Borde också fått åtminstone oavgjort, och laget har ju visat bra psyke i straffsituationer tidigare (läs kvalet).

Det är Brasilien som vunnit VM i Europa.

2006-06-28 @ 21:56:50
Postat av: German

Då passar jag redan nu på att varna för Ryssland i nästa VM, eftersom de kommer att coachas av den store Guus Hiddink, som ledde Australien i detta VM och skrällnationen Sydkorea i det förra.

2006-06-28 @ 22:31:59
Postat av: WM

Om någon ger mig ett bra odds på att Ryssland blir den åttonde världsmästarnationen så tar jag det! Vilken jäkla potential det finns i det sovande 200-mille-landet! Dessutom står jag fast vid att sensationerna duggar tätare utanför Europa. Och i ett vintrigt Sydafrika kommer blekfisarna från Sibirien att fira triumfer. Se bara hur de spelade ut brassarna i blott 20 minus i Mockba i våras.

Den ryska björnen må sova, och han är inte farlig, bara man är varlig.

Men man kan dock, men man kan dock honom aldrig tro.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback