WM väcker åsikter

Kommentar från 'Kalasbiffen' angående den tidigare publicerade listan:

E du klok? Menar du att Isak o Linderoth skulle vara mer värd i landslaget än självaste Zlatan?? Han är vår ända stjärna, den ända som på egen hand kan vinna matcher åt oss. Isak kan jag hålla med om är viktig, men linderoth? Det finns faktiskt en anledning till att Tobbe spelar i danska ligan och inte i en topp liga, o d e för att han inte är så bra som svensk media vill få han till. Men det finns få spelare i världen som betyder så mycket för sitt landslag som Zlatan betyder för sveriges landslag, d skulle vara Shevchenko för ukraina möjligtvis.

WM:s svar:

Nej kalasbiffen, det menar jag inte, och det är inte heller det jag påstår i inlägget.

Jag håller med dig om att Zlatan är landslagets utan tvekan bästa spelare. Men listan speglar inte hur bra Zlatan, Linderoth eller Isaksson är. Den speglar skillnaden mellan dem och deras respektive ersättare.

Säg så här (som en folkkär före detta förbundskapten skulle sagt), jag anser skillnaden mellan anfallsparet Zlatan & Larsson och anfallsparet med Zlatans ersättare (Allbäck, Jonson, Rosenberg, Elmander, vem det än blir) och Larsson vara mindre än skillnaden på mittfältet om exempelvis Daniel Andersson eller Alexandersson får spela balansspelare. En skada på Linderoth tror jag alltså skulle påverka lagets totala prestation mer än en skada på Zlatan.

Dock är skillnaden hårfin och jag stod länge i valet och kvalet om vem av de två som skulle få inta andraplatsen.

Min lista över landslagets allra bästa spelare skulle Zlatan toppa, och Linderoth skulle nog ha svårt att ens ta sig in på topp fem. På det hela taget skulle en sådan lista se väldigt annorlunda ut. Bland annat skulle Henrik Larsson ligga mycket bättre till och Anders Svensson skulle inte ligga sist. Där ligger han på den här listan enbart för att han har en, i mitt tycke, så pass likvärdigt bra ersättare

Men väldigt kul att se att WM väcker lite debatt! Gärna fler kommentarer, tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback